Tuesday, August 15, 2017

SUMBANGAN SANGKAR BESI UNTUK DIJADIKAN REBAN ARNAB SEMENTARA

Nasib baiklah ada sangkar besi mudah alih.. Bolehlah juga dijadikan reban sementara. Kebanyakkan reban ini adalah hasil sumbangan dari pekerja diwarung saya. En Rafizi namanya , dulu dia adalah pencinta kucing. Kini,sudah menjadi artis sambilan.Sebanyak 6 biji sangkar besi yang diberikan.  terima kasiihhhh.

 
En. Rafizi

Cukuplah sekadar lindungan panas dan hujan.

bilangan arnab telah dikurangkan, sebahagian telah dijual dan disembelih.







Harga seekor 30 ringgit
Sepasang 55 ringgit
Harga kat pet shop sekitar 40 ke 50 ringgit seekor
Harga untuk dimakan 20 ringgit sekilo + 5 ringgit (upah sembeliah,lapah dan potong)


UPDATE: TRANFORMASI DARI REBAN MENJADI BENGKEL

Memang banyak kerja yang perlu buat. Proses merobohkan dan pembersihan sudah selesai . Sekarang ni kena siapkan tapak asas binaan yang baru pulak.
masih dalam proses merobohkan
Bila kerja tanpa pekerja tentunya memakan masa. Jadi, pandai-pandailah membahagikan masa.

ikat bata dulu sementara hari tengah panas







Sementara nak tunggu reban arnab sementara disiapkan (bini i yang buat). Eloklah dirikan tiang dulu. iyer tak.

amacam? ada senget tak? itulah aksi bila tukang masak jadi tukang rumah.

Tugas bini aku cuma siapkan reban burung dan reban arnab sementara. Selain itu, dialah pembantu, pemberi cadangan dan pengkritik yang setia. hahaha,,,... 

amacaam terrer tak my wife bikin,,..?reban burung baji dan terkukur.

Sunday, August 13, 2017

PENGUBAHSUAIAN DARI REBAN KE BENGKEL

Sudah tiba masanya saya memerlukan sebuah bengkel .Dimana ianya boleh menempatkan keperluan barangan seperti mesin tebuk, pelbagai pam air,genarator dan lain-lain. Dengan adanya bengkel ini saya dapat menyusun dan menghimpun segala peralatan yang ada. 

Pengubahsuaian ini melibatkan tiga buah reban iaitu reban burung baji, reban burung terkukur dan reban arnab.


penyediaan tapak baru untuk 2 reban burung

menggantikkan jaring baru untuk reban burung

Ini juga melibatkan reban arnab. Rombakkan semula dilakukan demi keselesaan dan memudahkan kerja-kerja pembersihan.
saliran najis arnab tersekat
rombakkan reban dilakukan

60 % jaring reput
tip reban arnab
  • pemilihan material yang berkualiti(jaring tahan karat)
  • bingkai dari kayu tak sesuai (Mudah reput,tabiat arnab suka buat lubang)
  • pengurusan tinja (najis) mudah diuruskan dan tidak terkumpul.
  • pengudaraan yang sempurna dan kering

Monday, August 7, 2017

RAM PUMP

Penggunaan RAM PUMP (pam air tanpa elektrik)
Semua orang tahu takrif bil elektrik akan naik setiap tahun.Belum ada lagi kata nak turun ,kononnya nak bantu rakyat .. Jadi, inilah salah satu cara alternatif untuk mengurangkan beban .

RAM PUMP
 Digunakan sebagai alat penyiraman tanaman setiap hari selama 24 jam tanpa henti.
diy ram pump
Biarpun airnya tak sekuat air paip dirumah, ianya mampu membasahi seluruh tanaman yang ada.
tangki takungan sementara
 a. Lebihan air kolam dipam terlebih dahulu dengan menggunakan 'ram pump' dan disimpan ditangki takungan (tong atas) . Tong di bawah tuh satu untuk letakkan baja dan satu lagi untuk pengagihan siraman.


b. Siraman untuk tanaman dalam  polibeg (fetergasi)

c. Siraman untuk tanaman dalam botol kitar semula

 video

Monday, July 24, 2017

PERSEDIAAN DAN PERCUBAAN AWAL UNTUK TANAMAN BONSAI

Bonsai? Sesuai ke aquaponik untuk TANAMAN BONSAI.? Ini adalah percubaan saja, Kalau jadi bolehlah kita kongsikan bersama. Tak salah mencuba , iyer tak?
Kalau tak jadi pun tak pe.. Growbed masih banyak lagi kekosongan.. 


jenis pokok : tak tahu.. tapi daunnya diramas menghasilkan bau seperti sabun lux.
lokasi cantasan : belakang kebun ( berhampiran reban ayam)
sifat tumbuhan: batangnya mudah patah (tua) dan mudah lentur (bila batang tunas muda)



Mendapat permintaan dari peminat bonsai, harganya boleh dikatakan lumayan juga. Maka, bertambah semangatlah untuk menjayakan eksperiment ni..

 yang nie sudah mendapat tempahan dari peminat tegar bonsai. Harap-harap  ianya dapat hidup subur hendaknya. Belum tentu hidup dah ada orang nak.. "untung jadi pokok"..

KELADI HITAM BERMAHARAJALELA

KELADI bila dah ditanam pasti akan membiak dengan cepat. Dia punya akar akan merayap habis satu tong biru. Kalau tak diambil atau dipindahkan leca akan melekat pada akarnya. Semestinya , kerja -kerja pembersihan amatlah menyusahkan.. Pasal dulu dah pernah terjadi dan kini kenalah beringat...
ini kalau masak lemak cili padi campur siput sedut,,.pasti meletop...pergh..

Kebiasaanya daun keladi dijadikan hidangan kepada sang ikan kaloi dan talapia. Isinya pulak dicincang dan direbus(kalu rajin) diberikan pada itik dan angsa. Bolehlah kurangkan kos makanan ikan.. Sekarang harga dedak dah rm 58 ringgit untuk 20kg. Mana boleh tahan..

baru satu growbed dah penuh satu tong sampah

dia punya isi dah sama beso buah betik.. buat pengat pun mashyukk..

Sunday, July 23, 2017

KEROSAKKAN PAM MENGAKIBATKAN KEMATIAN TANAMAN

Kerosakkan pam pasti akan berlaku , cuma yang tak tahu bila ketika ia nak rosak. Kalau ada tanda-tanda nak rosak kita dah boleh standby ataupun gantikan yang baru. Itulah salah satu masalah dalam sistem 4T(TANAM ,TERNAK,TINGGAL,TUAI). Pemautauan perlu ada setiap masa. 


kematian pokok selom(ulam)

masih lagi boleh disemai semula (yang belum kering sepenuhnya)

pokok beremi(ulaman) mati kering sepenuhya.


petola cina turut mati jugak

Buahnya saja masih hijau.itupun dah layu. nak masak pun dah tak sedap.


Kesibukkan semasa hari raya dan banyak perkara yang perlu dibuat sehinggkan tak sempat menjenguk kolam aku ini.

Wednesday, July 19, 2017

BANJIR KILAT 6/2017

BANJIR KILAT TIDAK DIJANGKA BERLAKU PADA BILA-BILA MASA.

  • SISTEM PERPARITAN YANG SEMPIT
  • TERLETAK DIKAWASAN TANAH RENDAH
  • HUJAN YANG TERLALU LEBAT


Mujurlah tiada kerosakan yang teruk ataupun kematian pada ternakkan. Cuma keceriaan kepada sang angsa dan itik sahaja buat seketika.. 
  


Itulah kehendak tuhan yang Maha Kuasa dan Mengetahui .Setiap apa yang diberikan pasti ada hikmahnya.

Tuesday, July 18, 2017

TEMPAHAN DAGING ARNAB

DAGING ARNAB
Bilangan arnab bertambah dari masa ke semasa dan pengubaisuai sangkarnya perlu dijalankan. Jadi, tawaran istimewa diberi kepada pelanggan yang mahukan daging arnab. Sempena sambutan Hari Raya saya mendapat tempahan . Harga untuk sekilo daging arnab cuma rm 15-20 ringgit sahaja.

penyembelihan dan melapah dilakukan

 Berat seekor arnab diantara 1.5 ke 2 kg sahaja. Spesis anggora dan lion head, nampak besar tapi ringan.




 Membersihkan/melapah daging arnab memerlukan skill dan pisau yang tajam. Nampak macam senang bila buat berpeluh jugak dibuatnya.

spesis bear antara yang paling susah untuk membuang kulitnya

siap sudah..


Tuesday, February 14, 2017

AQUAPONIK- LADA BANGALA , POKOK MULBERRY DAN ANGGUR

Growbed aquaponik bertindak sebagai tempat penyemaian sementara. Sekiranya aku nak tanam pokok besar yang menggunakan keratan batang ,aku akan cucuk kat dalam tong ni. Bila sudah keluar tunas barulah dipindahkan kedalam polibag.Sebelum nie aku ada juga menyemai biji durian, jambu loceng ,jambu gajus, dan memacam lagi. Setelah beberapa minggu dan percambahannya  sepanjang sekaki barulah dipindahkan.

KERATAN BATANG MULBERRY
Mula disemai bulan disember 2016

tempoh penyemaian yang hampir sebulan sudah mengeluarkan hasil

belum sempat pindah kat polibag dah keluar buahnya
Pokok mullberry ni kalau dibiarkan boleh mencecah bumbung...

CILI BANGALA
Mula disemai awal bulan disember 2016
disemai dari anak benih yang tumbuh didalam tong komposdan dipindahkan disini. Kira macam "suprised plant".ha ha ha..





ANGGUR
Mula disemai pada awal tahun 2016
Disemai melalui biji benih .tak sangka boleh tumbuh...
yang bakal dipindahkan keatas tanah.



UPDATE: TEMPAT MENGOMPOSAN TANAH DARI BAHAN TERBUANG.

POST YANG TERDAHULU
 Kini tempat kompos sudah diupgredkan kepada beberapa bahagian.Kalau tak,dulu kena tunggu lama proses pereputanya. Maklumlah bahan terbuang masih belum dijumpai yang dimaksudkan adalah tangki fiber.. Terima kasih kepada mereka yang menyalurkan sumbangan itu. Walaupun tangki bocor ianya amat berguna kepada aku.

BAHAGIAN 1 (TEMPAT PENGUMPULAN)
        Tempat simpanan sementara semua bahan (raw material) . Disitu tempat letakknya daun kering,kulit telur ,tahi arnab,tahi ayam dan memacam lagi.


BAHAGIAN 2 (TEMPAT PEMBALIKAN/GAUL BAHAN)
   Disini ita boleh rasa kehangatan bahan yang terkandung didalamnya, proses penguraian dan pereputan berlaku. Kalau waktu pagi kita boleh nampak berasap yang keluar semasa pembalikkan bahan.
  

 BAHAGIAN 3 (TEMPAT PENYARINGAN/TAPIS BAHAN)
   Memastikan tiada bahan yang belum reput sepenuhnya ada bercampur sekali.
   Pengasingan bahan seperti plastik,kayu atau ranting.


Sunday, February 12, 2017

HIROPONIK- SALAD DAN IKAN LAGA

BAHAGIAN HIDROPONIK
Terdapat 4 tempat( takungan /bekas) dibahagian hidroponik . Takungan ini berukuran 2 kaki x 8 kaki setiap satu. Diperbuat dari bahan terbuang  iaitu  pintu kayu lama dikepung dengan papan dan dilapiskan menggunakan kain rentang (banner) .
Sistem yang diaplikasikan hampir sama dengan aquaponik. Pengaliran air didalam takungan ditambah 1jam setiap hari. Lebihan air yang ada kembali semula di dalam kolam.Tanpa penggunaan baja kimia,biarlah taik ikan menjadi pilihan.
 salad
Mula semai pada awal januari
setelah 3 minggu

Bertindak sebagai perangkap kekotoran/keladak kolam. Sebulan atau dua pembersihan dijalankan. Lazimnya apabila takungan air yang bertakung boleh mengundangan kehadiran nyamuk. Bila nyamuk dah datang bertelur .jentik-jentiklah  hasilnya.

ikan laga
Sebagai pemusnah/pemangsa bagi jentik-jentik yang ada. Selain itu ikan laga boleh membiak didalamnya, dan sebagai pendapatan sampingan. Aku jual sekor rm2 hingga rm5 mengikut saiz,warna dan keunikkan.

keladak air kolam terkumpul

 Seandainya sistem pengairan berterusan seperti Aquaponik (yang ada "flush ")berlebihan pasti ikan laga tersedut sekali.

tempat menyorok ikan laga dibawah polistrine dan akar salad sebagai penapis air
 

AYAM SELASIH UNTUK DIJUAL

AYAM SELASIH
 
Membela  binatang ni adalah hobi semata-mata, bukan nak buat secara komersial. Lagipun banyak lebihan makanan sewaktu meniaga, nak dibuang sayang . Jadi itulah habuannya ,dikira itu sebagai "backup" makanan dedak dan jagung .
Kebiasaanya aku jual sepasang, kalau nak beli sekor pun boleh... Kebanyakkan orang yang datang beli disini untuk tujuan perubatan tradisional, ada yang nak buat makan kebiasaanya bangsa cina. Aku jual tak mahal mana pun sekitar rm 30 ringgit keatas. Dinilai dari segi umurnya.jenisnya,dan keunukkannya.
Terdapat beberapa jenis ayam selasih yang ada disini antaranya



  Ayam selasih bulu hitam(ori).



 Ayam selasih bulu kapas (putih).
sesuai dijadikan sebagai ayam hiasan Nak buat makan pun bole tapi isinya tak begitu banyak...
selasih jantan

selasih betina

sesuai untuk dijadikan sebagai ayam hiasan
Ayam selasih kacukkan ayam hutan (sehtan)
yang jantan. ayam hutan kawin dengan ayam selasih betina.
 bulunya menarik dan menjadi tarikan pada mereka yang minat.