Monday, April 9, 2012

BUMBUNG KOLAM MENGALAMI MASALAH

Inilah masalah yang paling ditakuti apabila menggunakan plastik "greenhouse film". Jika air hujan mula bertakung inilah jadinya. Takungan air nie boleh menyebabkan kekuda bumbung patah dan lagi teruk plastik akan koyak..
pandangan dari hadapan

Maklum ajerlah kerja-kerja pemasangan bumbung ini dilakukan sendiri tanpa bantuan dari pihak yang pakar. Lagipun ,untuk membina sesebuah (greenhouse) bukannya murah. Kebanyakkan bahan yang ada disini dari bahan terbuang dan dikitar semula.
masalah yang serius,jika dibiarkan

Plastik yang digunakan ini sememangnya tahan lasak. Cuma harganya saja yang agak mahal sikit. Menurut kata tokey tu,plastik nie bolah tahan selama 2 atau tiga tawun.kalau lu pakai besi itu tiang boleh pegi 4 atau 5 tawun. tapi lu guna kayu wa takde gelenti  lor..
takungan air ini boleh meruntuhkan bumbung kolam
kesimpulannya, pemantauan terhadap takungan air perlu diperhatikan selalu. Mungkin penambahan kayu atau rentangan dawai diperlukan. Selebihnya berserah kepada Tuhan.
pandangan sisi

2 comments:

  1. Ini sangat simple Zul. Gradient bumbung tu yang perlu dibaiki biar dia curam sikit baru la air tak bertakung. Plastic sheet ni ok, just bumbung tu kene curam kan...

    ReplyDelete
  2. memang curam pada mulanya..lelama kemudian jadi kendur pulak..maklum ajerlah designer tak bertauliah.. pakai bedal ajer.. TAPI BAGUS GAK BELAJER DARI KESILAPAN..

    ReplyDelete