Tuesday, June 21, 2011

HASIL DARI TANAMAN

POST SEBELUMNYA
update-tanaman-kompos 1
update-tanaman-kompos 2
Inilah hasil sayuran dari batas yang pertama.
2 biji bendi diambil.(buah sulong) dan beberapa batang kacang panjang


bendi
lihatlah kepanjangannya.. jika dibiarkan seminggu lagi,mungkin besarnya menyamai botol 100 plus nie.
dijadikan hidangan sekeluarga.
Hasil dari tanaman sendiri dapat menjimatkan kos perbelanjaan harian dan kesegarannya terjamin. Maklum ajerlah  sekarang nie kan  semua barang dah mula naik..

2 comments:

  1. Just nak bagi input pasal bendi. Aku tak tau sebelum ni bendi boleh bercambah dahan baru. Aku ada 4 pokok dulu lepas tu pucuk atas dia mati kene serang ulat. Hasil pun tak banyak sangat sebab ada la 2-3 buah sekali. Tapi lepas aku cantas sebab nak bagi dahan baru tu tumbuh, sekali tuai aku boleh dapat 5-6 bijik (lepas la buat kari ke bendi tumis ke). Jadi lepas ni, bila dah buah sulung je aku nak cantas dahan utama tu sebab nanti 2-3 dahan lagi keluar. Baru le masyuk nak tuai...

    ReplyDelete
  2. oklah macam tuh bro... kalau gitu kawan nak test gaklah.. tapi, dah beso macam nie rasa sayang jugak nak cantas... jika hasil tidak memberangsangkan perkara yg dicadangkan akan menyusul..

    ReplyDelete